Draaimolens in je hoofd: de baas over je gedachten?

We hebben allemaal gedachten, de hele dag, altijd. Ik hoor mensen wel eens zeggen: het is altijd druk in mijn hoofd. Wist je dat een mens zo’n 40000 tot 70000 gedachten per dag heeft? Het is dus druk in alle hoofden.

En die gedachtenstroom stopt niet. Samen met een coachee heb ik dit wel eens de draaimolens in je hoofd genoemd. De draaimolens draaien maar door, de gedachtenstroom blijft maar komen. Draaimolen gedachten
Hoe is dit te stoppen? Het antwoord is: niet……… Je kunt je gedachten niet de baas zijn. Natuurlijk kun je beslissen of je aan die leuke strandvakantie wilt gaan denken, of aan hoe je je partner zou kunnen verrassen. Dan stuur je je gedachten. Maar als ik je vraag: “denk NIET aan een paarse krokodil”, dan denk jij juist aan……een paarse krokodil. Je kunt je gedachten dus niet de baas.

De methode Acceptance and Commitment Therapy (ACT) leert ons dat het zinloos is om te proberen de draaimolens in je hoofd te stoppen. Het proberen te controleren van gedachten, maar ook van emoties, lichamelijke sensaties of sommige omstandigheden kost vooral heel veel energie.
Toch houden de draaimolens ons soms tegen om de dingen te bereiken die we graag willen.

Er is een mooi acroniem wat het ACT-model samenvat (*Russ Harris):

  • A= Accept,  aanvaard je gedachten en gevoelens en wees aanwezig.
  • C= Choose, kies een door waarden geleide richting
  • T= Take action,  onderneem actie

ACT zegt dus: het is OK wanneer het even niet OK is. Kijk, mèt je gedachten, emoties, lichamelijke sensaties, naar hoe jij je leven volgens je waarden wilt inrichten en onderneem actie in die richting.
Je hebt dus geen controle over die gedachten en emoties, maar je kunt wèl kiezen hoe je hier mee om gaat en welke acties je wilt ondernemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *