ACT – Coaching voor particulieren

We komen allemaal in ons leven obstakels tegen, die ons in de weg kunnen zitten om de dingen te bereiken die we ècht wllen.
Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een derde generatie gedragstherapie, ontwikkeld door Hayes, Wilson en Strosahl, die helpt om op een flexibele manier met die obstakels om te gaan. Het helpt je je veerkracht (ook wel psychologische flexibiliteit) te vergroten. 

ACT is een evidence based therapy voor verschillende depressieve stoornissen, maar is ook heel goed toepasbaar in een coachingsomgeving.

ACT bestaat uit 6 verschillende processen:
Acceptatie:  Ruimte maken voor vervelende gedachten/ervaringen/gevoelens
Defusie: Afstand nemen van je gedachten
Het zelf: Flexibel omgaan met jezelf, ontwikkelen zelfcompassie
Hier en nu: Aandacht voor wat is, in het hier en nu, mindfulness
Waarden: Wat vind je nu ècht belangrijk?
Toegewijd handelen: Kiezen voor leven vanuit je waarden

ACT hexaflex

Al deze processen komen in een coachtraject voorbij, maar afhankelijk van de coachvraag kan het zijn dat we 1 of meer processen meer aandacht geven.

ACT is een ervaringsgerichte manier van werken, waarbij je veel oefeningen zult doen. Hier komen veel metaforen en een stuk humor bij kijken. 

Het vergroten van je veerkracht voorkomt stress- en burnoutklachten en leert je omgaan met angst, verdriet en/of belemmerende gedachten. Dit alles helpt je op weg naar een waardengericht leven.

ACT is dus heel geschikt voor coachvragen op het gebied van:
– Werkprivêbalans
– Stressklachten
– Omgaan met veranderingen
– Zelfbeeldvraagstukken / zelfcompassie
– Regie op eigen leven / loopbaan

Met ACT – coaching zet je stappen vooruit en krijg je meer inzicht. Dit geeft als vanzelf meer richting aan je leven en je kunt met energie aan de slag met je vraagstuk! De technieken die je leert tijdens een ACT-coachtraject kun je overal in je leven blijven toepassen.